«Україна приречена бути нетто-експортером молока» – виступ Андрія Ярмака на Молочному Конгресі

Економіст інвестиційного відділу ФАО Андрій Ярмак у своїй доповіді зробив прогноз розвитку українського ринку молока та молокопродуктів в контексті світових тенденцій. Ділимося з вами основними тезами.

 

Світовий ринок – кілька фактів за 2016 рік

За 2016 рік з 10 найбільших світових імпортерів тільки два (Китай та Росія) збільшили обсяги імпорту. Загальний результат по цій групі – мінус 2,2%;

За цей самий час світове виробництво молока зросло приблизно на 1,5%, в той час як світове споживання зростало повільніше;

Глобальні запаси молокопродуктів продовжували зростати в 2016 році;

Зростання цін в другій половині 2016 року було дещо передчасним, і ще більше уповільнило зростання глобального попиту.

Світовий ринок – прогнози 2017 

Обережні прогнози подальшого відновлення цін  на молоко і молочні продукти, які поки що не виправдовуються;

Світові запаси і далі лишаються на високому рівні;

Отже, ціни вже в лютому почали знижуватися, і глобальні прогнозисти поки що не змінюють прогнозів, вважаючи тенденцію падіння цін тимчасовою;

Серед позитивних для цін факторів слід відмітити падіння виробництва в ЄС і збереження стимулів до зменшення виробництва (дотації в Нідерландах, тощо); падіння виробництва в Океанії; зростання глобального імпорту (хоч його темпи й лишаються не дуже високими) та зростання попиту в США, що відбувається швидше, ніж зростання виробництва.

Ситуація в Україні в порівнянні зі світовою

 

На графіку можемо бачити, що  індекс умовної прибутковості виробництва молока (УМІ) в 2016 році зріс на 8,4% у порівнянні із 2015 роком, тоді як індекс переробки молока – знизився на 6,8%. Якщо ж порівнювати середню умовну прибутковість за останні 4 роки, то УМІ для виробництва молока впав на 20,3%, а для переробки – на 5,8%. Це співставно із показниками світових індексів ФАО – Український молочний ринок відповідає світовим тенденціям.

 

 

Джерело малюнку: презентація автора

 

Зниження умовної прибутковості переробки молока на фоні зростання цін на нього до рекордного рівня, створює передумови для подальшого ускладнення фінансової ситуації в переробці молока України в 2017 році. Зниження індексу умовної прибутковості переробки молока могло б бути значно суттєвішим, якби дійсно не було доступу до ринку РФ, але катастрофи не сталося.

Завдяки автоматизованому балансу молока та молокопродуктів, ми відмічаємо «втрату» приблизно 50 тис. тонн молока, які, на нашу думку, могли пройти поза межами експортної статистики. Прибутковість виробництва молока в комерційних господарствах і далі стимулює вирізання поголів’я в найменш ефективних з них.

 

Чи є у молочного бізнесу України резерви?

 

Згідно з даними компанії TNS, існує прогалина в освіті споживача – молоді люди гірше розуміють проблематику безпечності та якості продуктів харчування, ніж старші люди. Найбільший відсоток тих, хто вважає базарні молочні продукти найбільш  натуральними і корисними  саме серед представників покоління у віці від 19 до 29 років – цілих 56%. Саме вони будуть найближчими роками визначати майбутнє нашої країни.

 

 

 Джерело малюнку: слайд компанії TNS з конференції «Молочний бізнес 2016»

 

Така ситуація створює недовіру до продуктів промислового виробництва та забирає у них значну частину ринку:

 

 

Джерело малюнку: презентація автора

 

З графіку видно, що внутрішнє споживання промислових молочних продуктів за останні 9 років скоротилося на 25%, тоді як споживання «базарних» молокопродуктів додало аж 79% за той самий період.  У грошах – це третина ринку промислових продуктів, або еквівалент 20 млрд. грн. на рік, або 1,9 млн. тонн молока на рік в середньому за 5 років:

 

 

 Джерело малюнку: презентація автора

 

Аби здобути частку цього ринку, слід, по-перше, інвестувати в освіту дорослих споживачів і дітей –  наприклад, проводити заняття в школах, де б пояснювалася відмінність якісного молока від неякісного, екскурсії на виробництво та інші заходи. По-друге, варто інвестувати в якість і відновлення довіри, підтримувати незалежні ініціативи з оцінювання або інвестувати в створення та просування незалежних систем оцінки якості продукції. Звичайно, підтримувати такі ініціативи виробники молокопродуктів будуть лише за умови, що їм немає чого укривати від споживача.

 

Ринок молока – підсумки 2016 року

 

Практично всі прогнози, озвучені рік тому, наразі справджуються:

Виробництво молока зменшується більше ніж на 2%, але зростає в с.г. підприємствах;

Тиск на ціни в першій половині сезону (рекордне падіння індексу УМІ) та дуже повільне відновлення в другій половині літа;

Різке падіння експорту сирів але мінімальне зростання по сухому молоку;

Зменшення обсягів переробки молока;

Збільшення частки молока від сільськогосподарських підприємств в переробці.

Ринок молока – прогноз на 2017 рік

 

У 2017 році слід очікувати таких тенденцій:

відновлення внутрішнього попиту на 2-3% (навіть за умови дуже пасивної політики переробників);

Загальний надлишок молока ймовірно впаде до 300-350 тис. тонн за рахунок подальшого зниження виробництва в господарствах населення, але він відчується лише в квітні-червні.

Фактично вперше створиться суттєвий дефіцит молока поза сезоном «великого молока», що дасть подальший стимул встановленню цінових рекордів на сировину та нищівній ціновій війні.

Також, ймовірним є зростання імпорту на 15-20% на фоні високих цін;

Збільшення прибутковості виробництва (по відношенню до 2016 року), та подальша стагнація прибутковості переробки молока;

Частка молока від господарств населення в переробці продовжує падати, але падіння виробництва в цьому сегменті уповільнюється за рахунок підвищення цін;

Стрімке зниження обсягів експорту (на 35-40%) але збереження статусу нетто-експортера;

Подальше зниження виробництва в сегменті сирів, незначне зниження по маслу та сухому молоку, та зростання по цільномолочній продукції;

Зростання інвестицій в промислове виробництво молока, та в невеликі заводи з переробки молока, що призведе до зменшення пропозиції сировини на великі підприємства;

Прогнози на найближчі місяці

 

Ймовірно, що падіння цін розпочнеться раніше, ніж минулого року (в січні УМІ був вищим на 29%, ніж в 2016). Ціни будуть знижуватися швидше, ніж минулого року під час сезону «великого молока». За прогнозами, відновлення цін почнеться раніше ніж минулого року (вже в липні можливо підвищення УМІ).

 

Що далі? 

 

Поки що український молочний бізнес не був успішним в пошуку нових ринків збуту для молокопродуктів, тому слід очікувати реалізації песимістичного сценарію. Україна поступово скочується до статусу нетто-імпортера, орієнтовно це відбудеться у 2019-2020 році. При такому розвиткові подій ймовірно, що значна частина застарілих переробних підприємств вийде з бізнесу. Разом із тим внутрішні ціни зростуть до рівня, коли імпортна продукція буде конкурентною в більшості сегментів. Разом із тим, зростатиме привабливість інвестування в сучасну переробку і комерційне виробництво якісного молока (2020-2022 роки). У 2023-25 роках ймовірне відновлення Україною статусу нетто-експортера молока.

 

Висновки

 

Незважаючи на справдження песимістичних прогнозів,  Україна приречена бути нетто-експортером молока, бо у нас є найцінніший  і дуже якісний ресурс в молочній галузі – люди. Проте, слід пам’ятати що караван рухається так швидко, як самий повільний його учасник. А отже, кожному учаснику молочної галузі не повинно бути байдуже, що роблять інші. Лише співпраця на рівні ринку здатна вивести молочну галузь на новий рівень.

 

Дякуємо панові Андрію Ярмаку, економісту інвестиційного відділу ФАО, за якісний та цікавий матеріал.